TrueefiL

Direktlänk till inlägg 1 september 2011

http://hannastankar.bloggplatsen.se Beroenden

Av Felicia - 1 september 2011 12:57

Läste en blogg jag följer. ( http://hannastankar.bloggplatsen.se )


(Direkt länk till inlägget: http://hannastankar.bloggplatsen.se/2011/08/27/6116974-kom-igen-da-bli-beroende/ )  där hon skrev detta:


"Varför är det sådan hets i samhället om att alla måste göra vissa saker som är dåligt för en? Barn skall äta de sockrade flingorna och älska glass, snabbmat, godis och chips. Alla barn gör det. Sedan när du blir vuxen så skall du dricka alkohol och bli berusad, men inte odräglig.


Om du inte ger dina barn socker och inte dricker alkohol så är du konstig. Passar inte in i alla sociala sammanhang och anses lite missanpassad. Varför är det sådan hets på två saker som är så dåligt för oss. Jag säger inte att det är helt negativt med socker eller alkohol, men de negativa aspekterna överväger defintivt de positiva i båda fallen.


Jag vet att barn biologiskt tycker bättre om söta saker eftersom fler söta bär är ätbara, men det gör inte att det är nödvändigt att hälla ett kilo socker på flingorna för att barnen skall tycka de är goda. Det skapar bara ett ohälsosamt beroende som kan leda till problem senare i livet.


Sedan, den där alkoholen.
Alla måste ju någon gång ha stött på den där diskussionen om: "Varför dricker du inte? Ahmen, komigen nu dåva! Bara ett glas skadar väl inte?" Eller "Hur mycket har du druckit?" Eller när diskussionen når någon som är nykterist. Nykterister är så ifrågasatta. De är liksom inte okej att avböja något som är så skadligt för kropp och själ som alkohol - för det passar inte in i den sociala mallen. Den enda nykteristen som inte blir ifrågasatt är den forna alkoholisten.
Varför är vårt samhälle så snedvridet att vi hetsar till negativa beteenden och beroenden? De av oss som inte har dessa beroenden är inte sunda eller hälsosamma, de är konstiga. Varför?"

---------------------------------------------------------------------------

Ja det är ju märkligt att det är såhär... Sen är det ju det alla dessa företag tjänar på... Tänk hur mycket bara ens komuns befolkning lägger ut pengar på alkohol, godis, dricka, sötsaker i allmänhet, cigaretter. Och får man in en summa där vill man nog inte veta mur mycket hela sverige spenderar på detta.... Sen är man säkert själv en person som själv hjälper företagen att bli större. sist jag räknade på hur mycket jag ca lägger ut på cig så var det 300:-/mån 2 månadewr innan det 650.-/mån nu har jag ingen aning, för mycket helt enkelt.....än så länge har jag bara lagt ut ca: 80:- på cig. men har ju säkert rökat för ca 160:-.... *usch* måste slutqa tvivla på att jag klarar av att sluta röka... Ekonomi bisten har nog den meningen till att slutar jag inte så tvingar all skit mig till det? 

Sköt om er! 

 
 
Hanna

Hanna

1 september 2011 16:39

Ja, samhället är ju lite uppbyggt på att vi konsumerar alkohol och socker och sådant som är dåligt för oss. Läskigt om man tänker efter. Jättekul att du tyckte om mitt inlägg så mycket att du skrev ett eget inlägg om det! HIHIHI :) Blir jag lite glad i hjärtat. Och cigaretterna, om du tror att du kan så kan du, det är den där placebon du vet. Om du vill sluta och verkligen är motiverad och inte har några tvivel om att du kommer klara det så kommer du också att göra det ;) En väns farfar slutade röka för trettio år sedan efter att ha rökt i tjugo år. Han räknade ut att om han inte rökte på tjugo år så skulle han tjäna tillräckligt mycket för att köpa sin drömbil. Så han slutade direkt och åkte och köpte en bil istället och har inte tagit en enda cigarett sen dess (säger han i varje fall ^^)
Hah.
Ha det bra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Felicia

3 september 2011 19:01

He he ja men det klart. vissa saker kan man gött sprida =) vem vet någon som inte kollar din blogg kanske kommar min och du får fler läsare. Vem vet... Jo det är ju så med rökning. Tvivlar man minsta lilla så går det inte och man behöver vara motiverad...

he he ja man vet ju aldrig. =)
Sköt om dig då =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia - 30 juni 2014 01:26

God kväll, eller kanske natt skall man säga om man kollar på klockan, Har varit en lång tid som varit och mycket har hänt. Har inte haft koll på vilken dag det varit eller något. Var fast i alkoholen, men inte druckit sen i tisdags och det känns ...

Av Felicia - 18 juni 2013 05:59


Idag är det dag 2 för killen på jobbet. Och jag har väl blivit nästan den klassiska hemma fru personen.  Städar och donar. Dock får jag inte laga mat så killen har det klar när han kommer hem.    Daggens schema:  Dammsuga sovrummet vilket jag...

Av Felicia - 9 juni 2013 22:30

Är jobbigt,.. Är det rätt eller fel ens val? En paus är nog bra just nu. ...

Av Felicia - 10 mars 2013 16:20

Pulka åkning är roligt. Men jag åkte tefat i en brant backe med gupp och ut på isen i Hällekis stenbrott. Skulle åka lite längre uppe ifrån och det slutade med hjärnskakning blåmärke och ja, nack och rygg ont. 1 bilden är precis efter fallet, 2 bilde...

Av Felicia - 20 februari 2013 22:07

Panikångest i sömnen 2 gånger på en vecka. Skulle vara så Skönt om man kunde hitta en bok om just det. Men inget man hittar utan om de vanligaste ångestanfallen som finns. Det är så hemskt och jag blir alltid lika rädd när jag haft det och min po...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Länkar

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om bloggen?
 Jätte bra!
 Intressant!
 För lite bilder!
 Dålig!
 Bra men skulle behövas uppdateras oftare!
 Sådär...
 Annat! ... Om du svarade annat skriv det i gästboken!

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards