TrueefiL

Alla inlägg under april 2012

Av Felicia - 24 april 2012 16:39

Här är det jag läst och det kan låta rimligt faktiskt, men man vet ju aldrig.. ^^


 

Historia 

Berättelser om odöda har funnits ända sedan medeltiden där många trodde att döda människors själar kunde återvända till jorden för att förfölja de levande. Skillnaden mellan dessa berättelser och zombiemyten är att zombier återuppväcks av andra människor genom ritualer.

Verkliga zombier [redigera]

Den moderna voodoo-zombien undersöktes första gången av europeiska forskare 1930 av den franske antropologen Dr George de Rouquct på Haiti. De zombier han träffade var män som hade livlös blick och insjunkna kinder, arbetade hårt utan att svettas, och hade en stel gång. de Rouquct drog inga slutsatser om hur zombierna hade kommit till. Hans anteckningar har inte fått någon större spridning utanför antropologiska tidskrifter. Folklivsforskaren Zora Neale Hurston upptäckte 1937 på Haiti vittnesmål om en kvinna som sades ha dött och blivit begravd 1907, men som fortfarande påträffades då och då. Det ryktet visade sig vara falskt. Ett av de mest berömda fallen rör Clairvius Narcisse som dog och begravdes på Haiti 1962, men som 18 år senare upptäcktes vid liv av sin syster. Han var då förvirrad och hade bara svaga minnen. Läkarna fick inte fram några entydiga svar om de medicinska orsakerna. Narcisse har dock berättat att han under de två första åren hölls som slav, tills en medfånge vaknade ur sin dvala och dödade sin ägare.[1][2]

Under 1980-talet reste etnobotanikern Wade Davis till Haiti och undersökte religionen voodoo och dess ceremonier. Han fann många vetenskapliga förklaringar till flera av religionens ritualer. Han fann bland annat ett tvåkomponentspulver som tillsammans orsakade ett zombielikt tillstånd. Bland Davis upptäckter fanns dessutom hela processen att skapa en zombie, som han beskriver så här:

Den person som valdes ut var ofta någon som betett sig illa, och som därför blivit utstött av gruppen, så att den inte skulle ha något socialt nätverk att falla tillbaka på. Offret förgiftades med en blandning av dödliga och lugnande mediciner och örter (tetrodotoxin - samma gift som i japansk blåsfisk/fugu - och en hallucinogen ingredient, bufotenin), ofta genom att giftet lades i offrets skor eller hälldes på dess rygg. Blandningen kräver mycket exakta förberedelser, eftersom för mycket av vissa ingredienser skulle döda offret istället för att försätta det i dvala. När offret har fått alla symptom på att ha dött (en hjärtmonitor skulle inte bli lurad) och sedan begravts, går den medicinman (bokor eller houngan) som har utfört förgiftningen till graven och gräver upp "liket". Offret väcks upp med andra droger och misshandlas och förnedras för att "döda dess vilja". En av de drogerna försätter offret i ett psykotiskt delirium, i en permanent LSD-tripp som gör att personen inte kan tala eller koncentrera sig, och bara anar verkligheten.[1]

Vissa zombier har väckts ur denna situation på grund av slarv med vidare medicinering eller att de har givits förbjuden mat såsom salt. De flesta offer som väcks på det sättet tenderar att bli så arga att de dödar sina mästare. De som inte vaknar dör ofta inom någon månad, på grund av det hårda arbetet och de starka drogerna som skadar hjärnan. Ingen vet hur många som blivit förvandlade till zombier, men det är möjligen över 1000 personer, baserat på rapporter om saknade personer och vittnesmål från anhöriga.[1]

Alternativa förklaringar

Andra forskare är skeptiska till att det över huvud taget skulle finnas zombier och menar att det är en myt. De hävdar att historier om zombier i själva verket kan ha sitt ursprung i att mentalt handikappade sålts av sina släktingar till slaveri. Vissa har också påpekat att gruppsykologin inom vissa voodooutövande samhällen, som närmast liknar sekter, också är en sannolik orsak till zombie-fenomenet.[1]

Fiktiva zombier 

Person i zombieutstyrsel

Berättelser om zombier innan 1950-talet handlade i stort sett om själlösa slavar. Det förändrades 1954 i och med den amerikanskescience fiction-författaren Richard Mathesons berättelse I am Legend, där zombierna var drabbade av ett virus som orsakade vampyrism, och som orsakade att de blev kannibaler. Det förändrade bilden av zombierna för evigt, och inspirerade bland andra George A. Romeroszombiefilmer.

Numera skildras zombier i filmer, böcker och datorspel som uttryckslösa ruttnande medvetslösa kroppar som äter människokött. Intrigen går ofta ut på att en grupp vanliga människor förblir friska när alla andra människor förvandlas till zombier. Så är fallet i bland annat Romeros Living Dead-filmer. Gruppen måste sedan försöka hitta ett sätt att överleva och eventuellt bota resten av mänskligheten eller stoppa spridningen av smittan.

Två regissörer som har influterat stora delar av zombie-genren är George A. Romero, vars vision alltid (och i följetong) handlar om att någon form av smitta skapad av rymden eller armén sprids, man fick aldrig reda på den riktiga orsaken (vetenskapliga grunder). Den andra var Lucio Fulci, vars vision alltid handlade om att det rörde sig om religiösa bakgrunder, till exempel kulter/sekter/annat som fick de döda att resa sig ur sina gravar av olika anledningar, dock oftast av religiösa/magiska skäl (religiösa/magiska grunder).


Av Felicia - 24 april 2012 13:55

Igår var jag ju hos Zimone en av grannarna som har en liten liten liten pojk vid namn Noah. 

var trevligt och myste massor med Bebis. Att man kan vara så barn kär. 

Det är sjukt he he =) Mycket länge inlägg blir det inte. Men här kommer 2 bilder:


   

Av Felicia - 24 april 2012 11:47

Idag är det en sådan där fin dag som man ändå väljer att sitta inne. 

Vårkänslor på högsta grad. Mellan värme, Motorsåg och röjsågs ljud, fåglarna kvittrar, katten ute. 

Folk håller på med trädgårdarna. 

Blommorna blommar för fullt och är så fina i kräset.! 


Detta gör mig gladare fast jag känner mig slut. Somnade runt 03.00 imatt och killen ringde och väckte mig 10.45 Orkade inte somna om, så jag gick upp, var hyffsat pigg ändå =)...


Har grejat med ett nytt program på datorn och försöker lära mig det, Så här kommer några bilder från test grejerna jag gjort, så kan inte säga att det är världsbäst =) Men helt okej ändå. Om man tänker på att jag inte brukar hålla på med photoschop eller något sådant.


             

Av Felicia - 23 april 2012 11:55

Igår kväll fick jag för mig att gå ut och gå i regnet. 

Frågade om grannen ville gå med men det ville hon inte. 
Så jag vandrade iväg själv halv 10 på kvällen. Var super fin ha ha.

Hade världens minsta hörlurar och Top Cats spelandes på hög volym.

(Är ju annars mörkrädd och livrädd för vilda djur. Ha ha) 

Klippte mig igår, killens syster som är frisör. Testade lite nytt igen. 

Sne Lugg. =) 


Idag vaknade jag kvart i 12. Av en mardrömm, ja om man säger vad det är så kanske ni undrar. 

Zombis. Stängde in mig mindre och mindre på övervåningen i ett hus och såg hur dom försökte ta sig in i rummet tidigare. Så jag skulle strax skynda mig in i det sista rummet och stänga till och låsa in mig i då jag vaknade. 

Jag har svårt för Zombis då det är ovetande. Har för mig att det ursprungligen kommer från utlandet då folk experimenterade med andra människor. Men vet inte. Ska faktiskt ta och läsa om det hela.


Här är bild från när jag skulle gå ut och gå =) Med mössa och allt. (mössa lånad av granne då jag själv inte har någon) i know ser väldigt ung ut på denna bild.... :/


 

Av Felicia - 20 april 2012 20:39

Ibland fattar jag inte varför det bara ska vara på ett vis. Jag fattar det inte.

Vad gör det om man en fredag inte gör ett skit och umgås när man inte setts på en vecka.

Vad gör det om man tar söndagen istället för en fredag?
Vad är skillnaden förutom två helt olika dagar?
Lägger snart ner allt! Allt allt allt! Orkar inte bry mig mer.

Låter kanske dumt men vad tjänar det till att bry sig när det ändå alltid är samma visa?
Har ni tänkt på det kring en speciell sak ni varit med om som alltid ska vara på ett vis? 
Alltid samma meningar någon säger. Och ständig tjafs för att man inte kan acceptera ens annans åsikt/vilja?...

Ja vet inte vad jag ska skriva mer.


J och A kommer snart tillbaka från pizzerian då dom köpt mat då jag inte ville ha något och tycker det är bortkastade pengar som man egentligen inte har. Well well...


Ölen är öppnad och Columbus Circle playad på tven... 


 

Av Felicia - 19 april 2012 14:26

En av fem svenskar tycker att en kvinna som blir våldtagen får skylla sig själv om hon klär sig utmanande,
inte gör motstånd eller är berusad.

På internationella kvinnodagen frågade Amnesty International 2 600 personer om deras åsikter om våldtäkter.
Mer än 96 procent av de tillfrågade tycker att våldtäkt är ett stort eller ganska stort problem.
De allra flesta tycker inte att det är kvinnans fel om hon blir våldtagen. 

Men att så många som en av fem ändå lägger en del av ansvaret på våldtäktsoffret, 
utifrån hennes beteende och handlingar, är oroande


Ja vad ska man egentligen säga kring detta? Det är sjukt!!!
Ska tjejer skylla sig själva om dom blir våldtagna av psykiskt sjuka män. Och lika så killar som blir våldtagna.
Nej verkligen inte. Vad är det för samhälle man lever i. ?
Funderar på att skapa ett nytt land med otroligt stränga lagar. 

Våldtarman så ska man också få sitt straff! Det är INTE offret som ska straffas.
Anledningen till att jag inte polisanmälde min senaste våldtäkt är på grund av att det inte är några straff till dom personerna.

Och att Barn som är med om övergrepp och anmäler med starka bevis.
Där gärningsmannen BARA får böter o 3 månaders samtalsterapi(ja detta straff fick han jag anmälde vid 5 årsålder).
FY FAN FÖR SVERIGE!

Sen en sak till som fick mig irriterad var det här på Youtube.
Om en utlänsk man som försvarar våldtäktsmän..
Andra kanske tycker det är rätt åt tjejer och barn som är med om våldtäkter eller övergrepp.
Men INTE jag på långa vägar. 


Av Felicia - 19 april 2012 13:43

Otoligt många i förhållanden klagar på att den antingen får för lite sex eller för mycket. 

Alla har någ någon gång varit med om detta tidigare? 


Vissa klagar/pratar om att deras sex inte är bra och andra säger att det är underbart när dom väl har det. 

Men dom som klagar på att det inte är bra tycker jag borde säga det till sin partner eller testa nya saker och ge förslag på vad dom kan hitta på. Istället för att vara otogen bakom ryggen på sin partner då dom älskar personern men sexet inte är bra. Då ställer jag frågan, om dom älskar personen hur kan dom då vara otrogna? 

Många har varit otrogna eller känner någon som varit det eller dens partner. 


Men tyvärr så finns det tydligen dåliga sidor på nätet för de som har "för lite sex" som gärna nappar på den reklamen. 


Kommer ni ihåg internet reklamen som var: "Vill du vara otrogen och ha mer spänning i vardagen"? 

Den gjorde mig totalt förbannad. 


För övrigt så har jag min åsikt, Inget förhållande är perfekt och det är otroligt FÅ om det ens finns några förhållanden som båda är lika i sex, som vill ha lika mycket och lila lite. Och att båda tycker att exakt samma sak är skönast. 

Det har alltid varit och kommer alltid att vara i förhållanden att man får både ge och ta. 




Av Felicia - 19 april 2012 13:07

Dagen är seg, vaknade av telefonen vid 10 tiden, medans jag drömde något konstigt. 

Det slutade med att det började brinna i en liten "skogsdunge" inne i ett samhälle... Och en idiot var smart att göra så den spred sig. Så man cyklade vidare från älden, ej i panik eller något. Mest för att det började brinna vid en. Well well...


Skall strax hoppa in i duschen, fixa kattlådan och sen börja tvätta, diska, och laga mat. 

Sen orkar jag nog inte med mer idag ha ha. Plocka i ordning lite allmänt med i hemmet får det nog bli. =) 


Nu börjar ena grannbarnet och skrika och ha sig i trappuppgången igen. Suck.... Jobbigt att lyssna på! 

Och stampa i golvet, låter det som............


Uppdaterar väl med en bild på mig sen i förrgår. =) 

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Länkar

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om bloggen?
 Jätte bra!
 Intressant!
 För lite bilder!
 Dålig!
 Bra men skulle behövas uppdateras oftare!
 Sådär...
 Annat! ... Om du svarade annat skriv det i gästboken!

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards